söndag 10 mars 2019


Min första blogg, med fokus på cykel o allt där omkring.
Vad har jag att tillföra i denna djungel av sociala medier där många kan o vill komma till tals?
Ja förhoppningarna är att kunna skriva mer fritt o avhandla allt ifrån min egna cykelsatsning i kombination med att vara egenföretagare och ha familj, till cykelklubben CK Master där jag jag är ansvarig för Seniorträningarna å landsväg, Tävling, träning, kost mm..
Om det sen tillför något i mediet, ja det får läsarna avgöra.

I detta första blogginlägg tänkte jag inte skriva så mycket om mig själv utan börjar med att beskriva våra tankar kring träning och upplägget på klubbens landsvägsträningar som alltid går av stapeln på tisdagar.
CK Master är en tävlingsinriktad klubb med målsättningen att få fram licensierade cyklister som tävlar både nationellt och internationellt. Vi har inget lag i den bemärkelsen så som MAIF, Ryska Posten osv. i elitklass, men har ett antal vassa cyklister i princip i varje klass.
Ungdomsgrupperna i MTB har blivit oerhört populära och att det samlas över 100 ungdomar en vanlig lördagsmorgon i Skatåsområdet i Göteborg är inte direkt ovanligt.
För egen del så kör jag mest MTB för att det är kul med avbrott från landsvägscyklingen ibland och ett bra alternativ när vädret inte är någon höjdare.
Mitt fokus är som sagt landsväg och driver seniorträningarna tillsammans med klubbkamraterna Erik Karlsson Landén och Pierre Stjernman.
När jag tog över ledningen för träningarna för ett par år sedan så hade det varit lite si o så med deltagandet på träningarna över säsongen och det första vi gjorde var att sätta oss ned diskutera vad vi ville uppnå med träningarna. Vi var rörande överens om att de skulle stå för veckans hårdaste pass och för att kunna erbjuda inspirerande och utvecklande träningar så behövdes det en homogen skara cyklister av "rätta virket" för att träningarna ska kunna erbjuda en utmaning även för de starkaste. Beslutet blev att låta träningarna vara öppna för licensierade cyklister. För att kunna genomföra detta på ett säkert sätt satte vi upp ett regelverk för träningarna samt hur vi skulle kommunicera information runt träningarna.
Reglerna talade om vad som förväntades av cyklisterna som anslöt till träningarna och i vår FB grupp för träningarna läggs varje runda upp i förväg, vilka segment som vi kör hårt på o vilka som är återhämtning, vilken typ av träning som körs den specifika dagen osv.. De som vill vara med gör också en intresseanmälan för det specifika passet.
Variation, Plan, Säkerhet och att ha Roligt är ledord för träningarna. Det ska också sägas att Mastertisdagarna har blivit synonymt med mjölksyra och det är också syftet med dessa träningar.
Vi har över åren varit förskonade från incidenter som lett till något allvarligt och till mångt o mycket så beror det nog på att det allmäna cykelkunnandet bland de som kommer till träningarna är högt och inte bara ett gäng starka individer som inte kan cykla fort i grupp under tävlingslika former.
Just säkerhet är ett område som jag återkommer till i ett senare blogginlägg.

Receptet med regler, variation, klar kommunikation och högkvalitativa pass har visat sig framgångsrikt. Att det står 60 cyklister redo för stora lass av mjölksyra har inte blivit någon ovanlighet. Kräver disciplin och att reglerna efterföljs för att passen ska bli effektiva. Än så länge har det funkat bra och hoppas på en lika rolig cykelsommar detta år.
Under 2018 tog vi också hjälp av Mattias Reck för att träningarna skulle ha en långsiktig plan mot ett par tävlingar som hade prio 1, där Mastertisdagarna var en del i en mer övergripande plan.
Reck höll också ett par föredrag om träning under året för att öka förståelsen för vad som ska göras o när under träningsåret. Mer om det i senare inlägg.
Under 2019 kör vi vidare på inslagen väg och och med ökat antal cyklister i klubben så kommer det vara mycket Rött-Vitt -Blått på vägarna kring Göteborg på tisdagarna.
Att som 48-åring få möjligheten att mäta krafterna varje vecka med de starkaste cyklisterna i Göteborg, vilka i vissa fall skulle kunna vara mina barn om man ser till åldern, är ett privilegium och kräver att jag gjort "läxan" under vintern om jag ska kunna hänga med.
Att få träna med dessa cyklister ger också en bra förberedelse inför H40 tävlingarna, hänger man med på en Mastertisdag så är chanserna stora till att man kan prestera på hög nivå även i H40 klassen.
Om vi på Mastertisdagarna varit förskonade från incidenter så är det väl raka motsatsen till förra årets säsong i Masterklasserna där ett flertal vådliga vurpor inträffade. Men hur jag ser på det lämnar jag till nästa blogginlägg, för de som är intresserade får återkomma då.
Nu börjar nedräkningen mot 1:a Mastertisdagen 2019, som av tradition och praktiska skäl börjar 1:a tisdagen efter vi gått över till sommartid. I år innebär det att första träningen sker den 2/4 och det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram mot denna premiär.
Nästa blogginlägg kommer dock innan dess, så på återseende och ta det försiktigt där ute.


Bilderna visar hur en Mastertisdag kan se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar