onsdag 24 april 2019

Ändrade planer på många plan


Sist jag skrev så nämnde jag att det inte skulle bli någon resa till Mallorca denna vår, men planer kan ändras och när TUI annonserade om resor till Alcudia 2200 kr (flyg + hotell) så var det svårt att motstå. Nu skulle det inte vara idealt att lägga en tung vecka med träning precis innan premiären på Kinnekulle men då familjen skulle följa med fick det bli en kombination av träning o familjeresa.
Vi lämnade ett Göteborg med ett strålande väder och anlände till ett kylslaget o blåsigt Mallorca. Tror nog inte jag varit på ön med ett så dåligt väder någon gång. 



I Puerto Pollensa hade en segelbåts förtöjningar brustit och den blåst upp på stranden, även i Palma Nova rapporterades det om båtar som slitit sig o blåst upp på land.

Puerto Pollensa efter busvädret.

Första turen fick därför bli en kortare tur på morgonen med lite intervaller på hyrcykeln. 2 set med 3-1 och 1 set med 40-20. Turen gick från Alcudia- Sa Pobla- Inca- Sencelles- Costix- Sineu- Sankta Margalida- Alcudia, totalt ca 70 Km.
Inledningsvis i lättare regn men med kraftiga vindar, för att sen övergå till hällregn. Långa ärmar o ben, skoöverdrag, långfingrade handskar, ja hela kittet på, ändå kom jag hem dyngsur. Trotts att det är högsäsong för cyklister på Mallorca, mötte jag inte en enda cyklist på hela turen förrän väl tillbaka i Alcudia. Frugan nämnde väl något i stil med att få är så envisa som jag och ska trotsa vädret, om jag ska uttrycka det milt...

Ja cyklister finns det annars gott om här på ön denna vecka. Till helgen går Iron Man tävlingen och därefter Mallorca 312. Vart man än vänder sig ser man en cyklist, förutom på min premiärtur då, på vissa platser mer än andra. Tankstelle och vägskälet vid akvedukten nedanför Gorg Blau där man tar av mot Sa Calobra fullkomligt översvämmas av cyklister. Ca 1000 cyklister varje dag tar sig ner o upp till Col de Reis från Sa Calobra. En 9,5 Km lång backe med 7% i snittlutning. Vissa researrangörer har dukar upp hela bufféer på de olika passen och fika stoppen med hjälp av följebilar. Kaféer annonserar om vilka cykelarrangörer som har dem som officiellt fika ställe osv.. Ja cyklismen är stor på Mallorca vid den här tiden på året.

Bild tagen efter turen till Sa Calobra, avsevärt färre cyklister än tidigare på dagen...


Mitt andra pass skulle så ta mig till Sa Calobra. Har kört ner o upp för backen tidigare men aldrig lyckats prestera riktigt här. Tog det därför lugnt dit med tanke på att 30-40 min all out väntade. På väg utför insåg jag att jag nog aldrig sett så många cyklister och bilister här tidigare. Antar att det fanns ett uppdämt behov efter ett par dagar med busväder och att alla nu otåligt gett sig iväg hit.
En strid ström av cyklister o bilister formade en kö utför Col de Reis ner till Sa Calobra. Något jag skulle bli varse även kom att råda uppför senare.

Vägen ner till Sa Calobra.


Väl nere i Sa Calobra tog jag en kort paus o sträckte på ryggen. Har haft problem med ryggen i många år och det brukar förvärras under vinterträningen då den tenderar att bli mer statisk på vintercyklingen och Monarkpassen än ute träningen under sommarhalvåret. Nu har jag kört en del styrketräning under vintern och fram till mitten av Februari hade jag varit helt fri från ryggproblem. Men någonstans i mitten av Februari gick något fel och under 2 månader har jag nu dragits med en vänstersida som hämmar mig kraftigt. Utöver smärta så är vänster ben/höft o ryggen ständigt trött.
När jag cyklar visar det sig inte speciellt mycket förrän jag börjar närma mig tröskeleffekt eller där över. När tröttheten börjar slå till så blir snedfördelningen väldigt uppenbar. Siffror som 45-55% fördelning eller värre än så är inte ovanlig. Ja med den snedfördelningen är man inte direkt ett hot i Masterklasserna…
Nåväl, tillbaka till Sa Calobra, efter att ha sträckt ut ryggen hoppade jag upp på cykeln o satte av uppför Col de Reis. Ganska snart insåg jag att det även bildades kö uppför. Bilarna fungerade som en effektiv vägspärr bakom långsammare cyklister och det blev en del av o på till en början.
Jag matade dock på så gott det gick utan att spränga mig. Hade satt på mina effektpedaler på hyrcykeln och la mig på en effektnivå som borde hålla hela vägen upp. Fungerade ungefär i 15 min sen gav ryggen upp. Lyckades dock hålla uppe tempot en stund till och vid 6 Km var jag 1:20 före min tidigare bästa tid. Men där var det stopp, nu gjorde ryggen riktigt ont och när  ryggen gav upp helt och jag kom in i de brantare partierna så klarade vare sig rygg, ben eller huvud att hålla tempot. Slutade därför på en sämre tid än mitt pers och helt klart var det inte den signal jag ville ha från kroppen så här ett par dagar före premiären i Kinnekulle. 

Tydligt trendbrott när ryggen gav upp helt...


Efter att passerat Tankstelle och tagit mig ner till Selva och vidare mot Sa Pobla så gjorde jag en sista effektökning på platten mot Alcudia. På platten, sittandes nere i bocken kände jag inte av ryggen och kunde under lite över 10 minuter mata på långa stunder mellan 300-370w utan smärta, detta efter nära 4 h cykling. Åtminstone en positiv signal som jag får ta med mig från detta pass.
Efter detta pass fick ryggen vila en dag, hoppas detta kan göra att ryggen får återhämta sig något, för att kunna få till ytterligare något pass innan det bär av hemåt igen.
Om kroppen fortätter att skicka fel signaler, ja då får det bli ändrade planer igen, kanske tävlingssäsongen redan är över innan den börjat, men det får jag återkomma om. Hoppet är det sista som överger en och ännu har jag inte gett upp hoppet om 2019 års säsong.
På återsende o kör försiktigt.
/Björn Calavin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar